יוגה לדיכאון

דיכאון הוא הפרעה נפשית נפוצה המתאפיינת במצב מתמשך של העדר תחושת אושר, הערכה עצמית נמוכה ושקיעה לתוך עצבות וייאוש. לדיכאון גם ביטויים בתפקוד הפיזיולוגי של מערכות שונות של הגוף ושינויים נוירו-פיזיולוגיים במוח.

כולם מרגישים מפעם לפעם תחושה של עצבות ודכדוך. מצב זה שונה מדיכאון שבו התחושות השליליות מתמשכות לאורך זמן ומשפיעות באופן מהותי על יכולת התפקוד ואיכות החיים.

ישנם סוגים שונים של דיכאון הנבדלים ביניהם בסוג ועוצמת הסימפטומים.


בין הסוגים העיקריים כלולים: דיכאון קליני, דיסתמיה ודיכאון דו קוטבי.

בין סימפטומים של דיכאון כלולים:



  • מצב רוח מדוכדך

  • הפחתה משמעותית בעניין והנאה בפעילויות שגרתיות

  • הפחתה או הגברה של תיאבון

  • פגיעה בשינה

  • לאות או אובדן אנרגיה

  • תחושת חוסר ערך או אשמה

  • פגיעה ביכולת החשיבה, הריכוז והקשב

  • מחשבות שונות על מוות


בקרב אנשי מקצוע הערכה היא שאחוז קטן מהסובלים מדיכאון מקבלים טיפול מתאים, בעיקר בגלל חוסר מודעות לבעיה. אם הינך סובל מחלק מהסימפטומים המצוינים, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי.

יוגה לדיכאון


תרגול יוגה תורם לסובלים מדיכאון וגם לכל מי שנמצא בתקופה קשה מבחינה רגשית וחש עצבות או דכדוך.

תרגול יוגה תורם סובלים מדיכאון במספר דרכים:



  • העלאת רמת האנרגיה הכללית


אחד התסמינים הנפוצים של דיכאון היא תחושה של עייפות שמפריעה לתפקוד היום יומי. תרגול יוגה עוזר להתמודד עם המצב הזה בדרכים שונות, לדוגמה: תרגול יוגה בבוקר הכולל תרגילים המפעילים בעיקר את הרגליים ואיזור החזה, עוזר להתחיל את היום עם תחושה קלילה ורעננה יותר.

  • הפחתת מתח


מתח הוא גורם של דיכאון וגם תוצאה שלו. טכניקות יוגה כגון תרגילי נשימה ודמיון מודרך, יעילים להתמודדות עם מתח באופן יום יומי. כך ניתן גם לטפל באחד הגורמים לבעיה וגם בתוצאות שלה.

  • שיפור השינה


תרגול יוגה בצורה עדינה עם תרגילי נשימה מרגיעים, בדרך כלל בשעות הערב, עוזר לטפל בהפרעות שינה, האופייניות לסובלים מדיכאון.

 

  • פיתוח יכולת ההתבוננות פנימה


לדיכאון שורשים הטבועים בתוך נפש האדם, בדפוסי המחשבה והתפיסה שלו. אחד מכלי יוגה נקרא " ידיעה עצמית". משמעותו הוא היכולת להסתכל על עצמינו בצורה שמאפשרת להבין את דפוסי המחשבה וההתנהגות, המביאים לתוצאות שונות, רצויות או לא רצויות.

על ידי שימוש בכלי יוגה כגון תרגילי נשימה, ריכוז ומדיטציה ניתן לפתח את היכולת ל "ידיעה עצמית", וכך לפעול בהדרגה, באופן עצמאי או בעזרת איש מקצוע, לשינוי הדפוסים הלא רצויים.

למאמר מדיטציה יוגית 

ל מאמרים נוספים