מדיטציה יוגית


בימינו ישנו עניין רב בתרגול המדיטציה. אחד מהסימנים לתופעה הזאת, הוא המספר הרב של המחקרים המדעיים הנעשים בנושא. התוצאות לא פעם מפתיעות את החוקרים, הם מגלים, שלתרגול מדיטציה ישנו השפעה חיובית על המתרגלים ואף יוצר שינויים ממשים לטובה, בתפקוד המח והגוף כולו.

היוגים יודעים על היתרונות בתרגול מדיטציה כבר אלפי שנים. המדיטציה תופסת מקום חשוב בשיטה.

לפי ה יוגה, למונח מדיטציה יש שתי משמעויות:



  • האחת מתארת מצב תודעה מיוחד- מצב תודעה, שבו ישנו קו מחשבה אחד המוחזק לאורך זמן, לעבר דבר מסוים. זה יכול להיות צליל, רעיון, סמל ובעצם כל דבר.

  • השנייה מתארת סוג מסוים של תרגול- תרגול המאפשר להגיע למצב התודעה המדיטטיוי או להתקרב אליו. לפי היוגה, המצב המדיטטיוי ההוא השלב הסופי ברצף של כמה מצבי תודעה, בהם הריכוז הולך וגדל. כל אחד מהמצבים הללו מהווה שינוי לטובה מהמצב הרגיל, לכן אין צורך להגיע למצב הסופי או "להצליח", על מנת להפיק תועלת מהתרגול. התרגול עצמו, כאשר נעשה בצורה נכונה ולאורך זמן, יוצר במתרגל שינוי לטובה.


במסורת היוגה ישנו שימוש במדיטציה בדרכים שונות. סוג התרגול נקבע לפי הצרכים והמטרות של המתרגל.



  • מדיטציה לשיפור ההתנהלות היום יומית


התרגול מותאם על מנת להשיג יעדים מסוימים או לשפר תפקודים מסוימים, כגון: להירגע לאחר יום עבודה, לשפר את הערנות בבוקר, להתרכז לפני מטלות מסוימות כמו לימודים או פעילות ספורטיווית.

  • מדיטציה לטיפול בבעיות בריאות


מכיוון שמחלות ומצבים רפואיים רבים נגרמים או מושפעים ממצב התודעה של האדם, ניתן להשתמש במדיטציה ככלי לטיפול בבעיות בריאות שונות. המדיטציה עוזרת להפחית מתח וחרדה, תומכת בתהליכים של שינוי בהרגלים מזיקים ומחזקת את היכולת להתמודד עם הסבל המתמשך שנובע ממחלות כרוניות.

  • מדיטציה ככלי להתפתחות רוחנית


המדיטציה מאפשרת למתרגל לפתח יכולות להתבונן פנימה אל עצמו. אל המחשבות הסמויות והדפוסים הנסתרים שמניעים את כולנו. מתוך ההתבוננות הזאת מתפתחת בהדרגה הבנה טובה יותר של המתרגל את עצמו ומשם ניתן לשאול שאלות, להבין ולגדול.

כיצד המדיטציה עובדת


המדיטציה פועלת ליצור שינוי בדפוס מאוד בסיסי של הדרך בה התודעה שלנו פועלת. במסורת קוראים לזה "המחשבה המקפצת".  בדרך כלל, המחשבות שלנו כל הזמן עוברות מנושא אחד לאחר, כמו קוף שמקפץ מענף לענף. כאשר אנו משפרים את היכולת להתרכז בנושא אחד, אנחנו מחזקים את כוחה של המחשבה. כדי להבין זאת ניתן לחשוב על נהר גדול הזורם בעוצמה רבה, עוצמה הגדולה מזו של היובלים שזרמו אליו. כאשר כוחה של המחשבה גדל, ניתן להשתמש בה ביעילות על מנת לשפר את ההתנהלות היום יומית שלנו, לשפר את הבריאות או להבין דברים מהותיים כלפי עצמנו והעולם שסביבנו.

כיצד מתבצעת מדיטציה יוגית


מכיוון שהמצב התודעה המדיטטוי הוא לא המצב הטבעי של התודעה, היוגים פיתחו טכניקות שונות על מנת להקל על המתרגל לעשות את השינוי.

על ידי שימוש בכלים שונים של יוגה, כגון: תנוחות יוגה, נשימה, וויזואליזציה, ניתן לעשות מעבר הדרגתי של התודעה ממצב של "מחשבה מקפצת" למצבים של ריכוז הולך וגובר. דרך זו לתרגול, מאפשרת תרגול יעיל ונעים.

על ידי התאמה אישית של האימון ועם הנחייה של מורה מוסמך, כל מי שרוצה להתחיל לתרגל מדיטציה יכול לעשות זאת בצורה נוחה ויעילה.

ברק פליישר

למאמרים נוספים הקש/י כאן