יוגה במאה העשרים ואחת

יוגה היא שיטת גוף נפש בת אלפי שנים. מטרתה העיקרית היא ליצור שינוי לטובה בבריאות הפיסית והנפשית של האדם. בתחומים שונים מתרגלי היוגה לא השתנו הרבה בדורות מאז היוגה החלה להתפתח. אנו דומים לאבותינו באנטומיה והפיזיולוגיה שלנו וגם בצרכים הנפשיים והרוחניים הבסיסיים שלנו, כולנו רוצים להימנע ככל האפשר מסבל על צורותיו השונות. אבל, בתחומים רבים ישנם הבדלים גדולים בין האדם בעידן המודרני לדורות הקודמים.

חלק מההבדלים משפיעים על הדרך המתאימה לתרגול היוגה בימינו, בין הבולטים שבהם:
  • פעילות גופנית- בעבר אורך החיים של האדם דרש תנועה רבה יותר ופעילות גופנית מאומצת באופן יום יומי. היום אורח החיים הוא בעיקרו סטטי. אנחנו יושבים הרבה יותר ומפעילים את הגוף פחות.
  • תוחלת החיים- תוחלת החיים היום היא כפולה מזו שהייתה עד לפני כמה מאות שנים והיא הולכת וגדלה משנה לשנה.
  • קצב החיים- אורח החיים שונה מאוד מבעבר. בהכללה, אנו חיים בקצב מהיר יותר ונתונים למתח נפשי רב יותר מבעבר.
  • חשיפה לגירויים חיצוניים- בימינו החושים שלנו חשופים הרבה יותר לגירויים חיצוניים. למשל, במשך שעות רבות במהלך היום אנחנו חשופים לגורמים שונים המנסים לתפוס את תשומת ליבנו בשביל למכור לנו משהו או לספק לנו מידע. במחשב, מול הטלוויזיה, בכביש וכדומה. הגירויים משפיעים על מצב התודעה שלנו, על יכולת הריכוז והשקט הנפשי.

מכיוון שהיוגה התפתחה בתקופות מוקדמות יותר בהיסטוריה, חלק מהטכניקות של היוגה ודרך השימוש בהם מתאים יותר לאורח החיים בזמנים ההם. על מנת לתרגל יוגה בצורה מתאימה לצרכים של ימינו, ישנו הצורך להתאים חלק מכלי היוגה ודרך השימוש בהם. בין העיקריים שבהם:
  • תנוחות / תרגילי יוגה – ישנם מספר רב של תנוחות יוגה חלקן פשוטות וחלקן מסובכות וקשות לביצוע וללמידה. בימינו, רוב בני באדם יפיקו תועלת בעיקר מהתנוחות הפשוטות יחסית וזאת ממספר סיבות;  אורח חיים יושבני שגורם לגוף להיות נוקשה ולא גמיש ולכן אינו מתאים לביצוע תרגילים קשים, תוחלת החיים עולה ואיתה גיל המתרגלים , אורח החיים לחוץ ואינטנסיבי שאינו משאיר זמן רב לתרגול.
  • תרגילי נשימה – תרגילי נשימה פועלים באופן ישיר להרגעה וייצוב התודעה. באורח החיים המודרני ישנה תועלת רבה בתרגול זה ולכן, זה הכרחי לשלב טכניקות אלו בתרגול היוגה במיוחד בימינו, בו אורח החיים יוצר דפוס תודעה תזזיתי במיוחד. כמו בתנוחות היוגה, בדרך כלל התרגילים הפשוטים יותר יהיו יעילים יותר.
  • תרגילים להעצמת הקשב והריכוז – בעבר מטרת תרגילי הריכוז היתה לשפר את היכולות הרגילות של האדם. בימינו יש לתרגילים אלו מטרה נוספת, שימור היכולות וזאת בגלל הזרם הבלתי פוסק של גירויים שאנו חשופים אליהם ומשפיע באופן שלילי על יכולות קוגניטיביות מסוימות. למאמר מדיטציה יוגית

על אף הנאמר כאן, ישנם מי שיתאימו לתרגול יוגה אינטינסיבי יותר. אלה יהיו בדרך כלל אנשים צעירים, עם יכולות גופניות גבוהות וזמן רב לתרגול.

עקרון מרכזי בפילוסופיה של היוגה, parinamivada, מכיר בעובדה שהכל נמצא בשינוי תמידי. יכולתה של היוגה להשתנות בהתאם לזמן, המקום ואורח החיים של המתרגלים אותה, הוא המשאיר אותה רלוונטית וחשובה זה דורות רבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top