יוגה ככלי לשינוי

מדוע כל כך קשה לנו לשנות דברים בחיים שלנו? מה עוצר אותנו מלממש את הרצון שלנו לעשות דברים אחרת?

ובכן, היוגה מציעה נקודת מבט מעניינת על הנושא והיא גם מציעה דרכים להתמודד עם הבעיה. האנשים שהחלו לפתח את הפילוסופיה מאחורי היוגה הבחינו בדבר מעניין בקשר לעולם שבו אנחנו חיים. הם קראו לעיקרון הזה PARINAMAVADA. הרעיון מאחורי המושג הוא שהכול בעולם נמצא בתהליך מתמיד של שינוי. זה נכון בעולם הפיזי: הקיץ עובר ומגיע הסתיו, הסתיו גם הוא יעבור, וכן הלאה, ואפילו הרים נשחקים על ידי הרוח ומוגבהים על ידי פעילות געשית. עיקרון זה נכון גם לעולמו הפנימי של האדם, לרצונות ולצרכים שלו.

כאשר אנחנו מקבלים את העיקרון הזה, אנחנו מבינים ששינוי חייב לקרות, שהגוף שלנו היום הוא שונה מהגוף לפני 10 שנים, שהצרכים וסדרי העדיפויות שלנו הם שונים מבעבר, ואם שינוי חייב לקרות, זה הרי טבעי שיש בנו את הרצון לשינוי, אז למה לנו להתנגד לו.

עד כאן הכול די ברור ואפילו מובן מאליו. אבל אם הצורך בשינוי הוא כל כך טבעי, מדוע כל כך קשה לנו לעשות שינויים? אנחנו רוצים לעשות פעילות גופנית כמה פעמים בשבוע אבל לא מצליחים להתנתק מהטלוויזיה לשם כך. אנחנו רוצים לאכול יותר בריא, אבל לא מצליחים להחליף את העוגה בתפוח.

המפתח להבנת הקושי, לפי היוגה, הוא הדרך שבה התודעה שלנו פועלת. לפי היוגה, לכל פעולה שאנחנו עושים יש השפעה מסוימת עלינו. לאחר מספר פעמים שאנחנו חוזרים על פעולה מסוימת, היא הופכת להיות חלק מאיתנו, כך שאנחנו עושים אותה בצורה אוטומטית מבלי לשים לב לכך. התופעה הזאת נקראת SAMSKARA ואפשר לתרגם אותה לדפוס או התניה.

דפוסים יכולים להיות חיוביים או שליליים. אם אנחנו קמים בבוקר ומיד הולכים לשירותים לצחצח שיניים, זהו כמובן דפוס חיובי. אם אנחנו רגילים לשבת מול המחשב עם גב כפוף, זהו דפוס שלילי.

כאן אנחנו חוזרים לקושי שלנו לעשות שינויים בחיים. בשביל לעשות שינויים אנחנו חייבים לשנות חלק מהדפוסים שאחראיים על ההתנהגות שאנחנו רוצים לשנות. אבל לשנות דפוסים זה לא דבר מובן מאליו. היוגה מלמדת אותנו שדפוסים לא נעלמים לעולם, אפשר רק להחליף דפוס אחד בדפוס אחר. בנוסף, ככל שאנחנו חוזרים על דפוס מסוים, אחיזתו בנו מעמיקה וקשה יותר להיפטר ממנו.

כדי להתמודד עם האתגר, היוגים פיתחו כלים שונים שעוזרים למתרגל להכיר את הדפוסים שהוא פועל לפיהם ומאפשרים יצירה של דפוסים חדשים, בריאים יותר. תנוחות יוגה פועלות על הדפוסים של הגוף: תרגילי נשימה פועלים על דפוסי הנשימה, תרגילי ריכוז ומדיטציה פועלים על הדפוסים של התודעה.

מכיוון שהדפוסים הלא בריאים פועלים עלינו כל הזמן ולעיתים הם אוחזים בנו בעקשנות רבה, התרגול חייב להתקיים לאורך זמן ובהתמדה. עיקרון חשוב נוסף הוא שעבודה עם מורה ליוגה היא הכרחית כדי שהתרגול יכה שורש, וזאת מכיוון שברוב המקרים, גם אם אנחנו מתרגלים ותיקים, קשה לנו להבחין בדפוסים שלנו ללא מישהו שמתבונן בנו מבחוץ.

היוגה עוסקת בשינוי דפוסים והרגלים כבר אלפי שנים. גם בימינו אנחנו יכולים להשתמש בהבנה העמוקה הזאת, שהגיע מתוך התבוננות והתנסות עצמית, כדי לעשות שינויים שיטיבו עם הבריאות ואיכות החיים שלנו.

ברק פליישר.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top