יוגה לכאבי גב

היוגה התבססה במערב בעשורים האחרונים ככלי להתמודדות עם מתחים, לשיפור שיווי המשקל הפיזי והנפשי ולחיזוק והגמשה של מערכת השרירים. בנוסף להשפעות אלו של אימון היוגה, מצטברות בשנים האחרונות ,עדויות אישיות רבות כמו גם מחקרים מקצועיים שונים המדגימים, שלאימון היוגה יש יכולת לעזור במצבים רפואיים כרוניים שונים וכן  בטיפול במגוון רחב של פציעות ובעיות אורטופדיות כגון: כאבי גב כרוניים, פריצות דיסק, סכיאטיקה , כאבים כרונים בצוואר, בכתפיים ובגפיים העליונות ועוד. טיפול ביוגה לכאבי גב, מתאים לטיפול בבעיות על רקע הפרעה מבנית של עמוד השדרה והשלד כגון מחלות דיסקליות ( כגון פריצה ובלט דיסק ), קיפוזיס, לורדוזיס, וגם על רקע הפרעות עצביות ופונקציונליות כמו פרקינסון ונוירופתיה. יוגה מתאימה במיוחד לטיפול במצבים כרוניים או כחלק מתהליך שיקומי. מחקר מטא אנליזה משנת 2022 שהתפרסם במגזין pain קבע, שבהשוואה לקבוצת ביקורת פסיבית, תרגול יוגה משפר את עוצמת הכאב, מגבלות בעקבות הכאב, בריאות נפשית ותפקוד פיזי. ( Anheyer D, 2022)

דרך יעילה לטיפול בכאבי גב באמצעות יוגה, היא אימון יוגה אישי ופיתוח אימון יוגה לתרגול יומי. האימון האישי מאפשר למורה להתבונן בתלמיד בצורה הטובה ביותר וכך לזהות את הדפוסים והנטיות שצריך לאזן על מנת לטפל בבעיה ומאפשר התאמת אימון יומי מדויק ומאוזן. האימון היומי הוא הכלי החשוב ביותר שבאמצעותו ניתן לפעול ליצירת שינוי בגוף ובהרגלים של הסובל מכאבי גב.

למסורת היוגה כלים שונים המאפשרים טיפול בכאבי גב

• התנוחה – asana

התנוחה היא ארגון של אברי הגוף באופן מסוים, המאפשר התבוננות בגוף בשהייה ובתנועה, מתיחה וחיזוק של השרירים ושיפור יכולת התנועה של המפרקים. לדוגמא: לרבים מהסובלים מכאבי גב תחתון השרירים באזור זה מכווצים יתר על המידה. בעזרת תנוחות יוגה כמו ניתן למתוח את השרירים ולשפר את התנועתיות באזור וכך להקל על כאבי הגב.

• תרגול הנשימה – pranayama

הנשימה היא תהליך בסיסי וחשוב לתפקוד הגוף, זוהי אמנם פעולה אינסטינקטיבית, אך חיים מהירים וחוסר תשומת הלב גורמים לרבים מאיתנו לסגל לעצמנו דפוסי נשימה לקויים. לדוגמא, רבים אינם מרחיבים את בית החזה בזמן השאיפה וכך מגבילים את היכולת למלא את הראות באוויר. על ידי תרגילי נשימה פשוטים ניתן לאזן דפוסי נשימה לקויים ולאפשר תפקוד טוב ויעיל יותר של הגוף. לשיפור התרחבות בית החזה ישנה גם השפעה על היציבה ועל התנועתיות של עמוד השדרה. לרבים מהסובלים מכאבי גב ישנה הנטייה להגדלה של הקמר של עמוד השדרה באזור בית החזה (הקיפוזה הטורקלית) , שיפור השאיפה והתנועה בבית החזה תאזן נטייה זו ותקל על כאבי הגב.  

• תרגול מודעות לתנועה ויציבה נכונה

אחת הסיבות הנפוצות לכאבי גב היא דפוסי יציבה ותנועה לקויים. יציבה לא נכונה גורמת לעומסים לא שווים על המפרקים ועמוד השדרה, לדוגמא, השענות על צד אחד של הגוף בזמן ישיבה ממושכת מול המחשב עלולה לצור לחץ לא שווה על מפרקי הירך, עמוד השדרה והצוואר ולהוביל לכאבי גב. לאימון היוגה כלים שונים לגילוי עצמי של דפוסי אלו ולעשייה לתיקונם. לאימון היוגה כלים שונים לגילוי עצמי של דפוסי אלו ולעשייה לתיקונם.  

• תרגלי הרפיה ודמיון מודרך

הרפיה של השרירים מאפשרת התאוששות מהירה יותר של השרירים בזמן עייפות או כאבים. בעזרת טכניקות הרפיה ודמיון מודרך ניתן ללמד את הסובל מכאב גב להתמודד עם הכאבים ולהיות עצמאי יותר מכדורים או טיפולים חיצוניים. האמון בגוף והביטחון העצמי שחוזרים בעקבות תרגול זה הם חשובים לא פחות מההקלה בכאבים בזמן התרגול.

Scroll to Top