יוגה, נשימה ומערכת העצבים

כבר מאות שנים יודעים העוסקים ביוגה שיש קשר בין איכות הנשימה של האדם לבריאותו. בשנים האחרונות מצטברים מחקרים מדעיים רבים המוכיחים את הקשר הזה, ובפרט, מתגלים המנגנונים הפיזיולוגיים שבאמצעותם הנשימה משפיעה על התפקוד של מערכות גוף שונות, כגון מערכת העצבים, מערכת העיכול, מערכת החיסון ועוד. במסורת היוגה התפתחו מגוון תרגילי נשימה שמטרתם לשפר את הנשימה. תרגילי הנשימה, ביחד עם טכניקות יוגה נוספות, כגון תנוחות יוגה (המגמישות ומחזקות את הגוף), מאפשרים לבנות אימון יוגה שבכוחו לטפל במחלות ובמצבים בריאותיים שונים ולעזור בהתמודדות עימם.

אז איך מנגנונים אלו פועלים? לנשימה יש השפעה על מערכת העצבים האוטונומית. מערכת העצבים האוטונומית היא חלק ממערכת העצבים של הגוף. המערכת תומכת בפעילותם התקינה של תהליכים בסיסיים חיוניים והיא אחראית על ויסות פעולות שאינן נעשות באופן מודע, כלומר, פעולות שאינן נתונות לשליטת התודעה ונמשכות גם כאשר אדם ישן או מחוסר הכרה. למשל: פעימות סדירות של הלב, הנשימה, העיכול, הפרשת הזיעה והרוק. מערכת העצבים האוטונומית מורכבת משתי תת-מערכות: מערכת העצבים הסימפתטית ומערכת העצבים הפאראסימפתטית. תת-מערכות אלו פועלות, למעשה, בכיוונים מנוגדים. מערכת העצבים הסימפתטית פעילה בעיקר בעיתות חירום, לחץ ואיום פתאומי. היא אחראית להפעלת תגובת "הילחם או ברח", שמטרתה התמודדות עם מצבי חירום. במצב כזה זרימת הדם ואספקת האנרגיה מהאיברים הפנימיים מנותבות אל עבר שרירי השלד, כדי שיהיה להם מספיק כוח וחמצן להגיב בצורה אפקטיבית ומהירה למצב החירום, וכן ופעילויות העיכול מופסקות. בזמן פעילות המערכת הסימפתטית ישנם שינויים בזרימת הדם, כיווץ של כלי דם בעור, הרפיה של שרירי הנשימה, האצה של קצב הלב, הרחבת אישון העין, עיכוב בלוטות הדמע, הגברת הזיעה, עיכוב של ריור, הפרשת אדרנלין ועוד. 

מערכת העצבים הפאראסימפתטית פעילה בעיקר בעת מנוחה של הגוף והיא אחראית למצבים של שגרה. היא מנטרת את ההפעלה השגרתית של תפקודי הגוף הפנימיים ומווסתת את הפעילויות הפיזיולוגיות הרצופות, כגון נשימה ופעילות הלב. היא אחראית בעיקר לפעילות של שימור ותחזוקה של הגוף, כמו למשל הגברת הריור, הגברת תפקודי העיכול בקיבה ובמעי, הפרשה והרחקה של פסולת מהגוף, הגדלת מאגרי האנרגיה, התחדשות של תאים, הגנה על מערכת הראייה באמצעות כיווץ האישון וגירוי של בלוטות הדמע, הפרשת הורמוני גדילה ועוד.

כיום, אורח החיים האינטנסיבי והלחוץ גורם לכך שמערכת העצבים הסימפטטית, שאמורה לפעול לזמן קצר ומוגבל, פועלת לאורך זמן רב. תופעה זו עלולה לגרום לשורה רחבה של מחלות כרוניות. כאן מגיע תרגול היוגה, שמאפשר לשפר את האיזון בין המערכות, על ידי חיזוק הפעילות של מערכת העצבים הפאראסימפטטית. מחקר עדכני מראה שהעמקה של הנשימה, כפי שנעשה בתרגילי יוגה שונים, מחזקת את הפעילות של המערכת הפארסימפטטית וכך תורמת לשיפור האיזון במערכת העצבים האוטונומית.

הממצאים העדכניים על הקשר בין הנשימה למערכת העצבים האוטונומית מוסיפים עוד פרק בגוף הידע המצטבר ממאות שנים של תרגול יוגה וממחקרים מדעיים בעשורים האחרונים בדבר התועלת של תרגול יוגה לבריאות. תרגול זה יעיל במיוחד כאשר הטכניקות מותאמות באופן אישי ליכולות ולמגבלות של המתרגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top